GCM patiënten nieuwsbrief.
In direct contact met patiënten via e-mail.

Het project.
E-mailmarketing kan (juist) in de zorg een heel krachtig middel zijn om mensen te informeren. Vaak kennen we e-mailmarketing van die vervelende reclame-mailings waar niemand echt op zit te wachten. In de zorg kan e-mail juist een heel krachtig middel zijn om mensen te informeren. Via deze directe communicatie blijven patiënten op de hoogte van alles wat belangrijk is voor de zorg die zij ontvangen in de buurt. Daarnaast komen de meeste patiënten (gelukkig) niet wekelijks in de praktijk of het centrum, waardoor ze vaak niet weten wat er speelt. Daar brengt e-mail verandering in.
Dat dit goed werkt zien we bij GezondheidsCentra Maarssenbroek. In 2022 zijn we daar begonnen met een digitale nieuwsbrief en met succes! Een derde van de patiënten heeft zich ervoor ingeschreven en de open en click rates zijn erg hoog. Dit laat zien dat patiënten niet alleen graag nieuws ontvangen, maar deze ook lezen en gebruiken.
Resultaten in cijfers.
Onze aanpak.
- Contentkalender opstellen 🗓️
We zijn gestart met het ontwikkelen van een contentkalender samen met de zorgverleners. Hierbij gaan we eerst uit van vaste, jaarlijks terugkerende onderwerpen zoals de griepprik, hooikoorts en reizigersvaccinaties. Dit geeft houvast en zorgt ervoor voor de basis van de nieuws. In de kalender nemen we ook de verzendmomenten per kwartaal op. - Tool selectie en design 🧑🎨
Een volgende stap is de selectie van de juiste e-mailmarketingtool en het ontwerpen van een e-mail template. We richten de tool helemaal in, zodat de nieuwsbrief technisch ook optimaal presteert en mails niet in de spam-box komen. Het ontwerp van de mail laten we naadloos aansluiten bij de huisstijl, zodat het voor de ontvangers direct herkenbaar is. - Periodiek overleg 🗣️
Om de nieuwsbrieven aan te vullen met relevante onderwerpen is er elke twee maanden een overleg met de PR Commissie. Hier bespreken we de aankomende nieuwsbrief in detail. Dit overleg duurt gemiddeld 30-60 minuten en collega's van meerdere disciplines (huisarts, fysio en verloskunde) sluiten aan en geven input. - Opmaak, redactie en verzending 📨
De teksten voor de nieuwsbrief worden door ons verzorgd. Daarnaast schrijven of redigeren we de content en zorgen we dat zoveel mogelijk ook op de website terug te vinden is als nieuwsbericht. Hierdoor stijgt ook het websitebezoek. Na het testen en fine-tunen van de opmaak, wordt de nieuwsbrief verstuurd naar de patiënten.
Onze werkwijze met GCM is gericht op ontzorgen: van idee tot verzending nemen wij zoveel mogelijk werk uit handen. Wij denken mee, vullen aan, schrijven en zorgen dat de nieuwsbrief up-to-date en relevant blijft. Vaak hebben we aan een paar woorden of zinnen genoeg om hier een nieuwswaardig stuk te schrijven. Zo houden de zorgverleners tijd over om zorg te verlenen, terwijl we ook zorgen dat iedereen geïnformeerd is.
Meer weten?
Heb je een vraag, wil je meer weten of ontvang je graag een offerte? Neem gerust contact met me op. Bel, app of stuur me een mail. Tot snel!
