Project Ferring

Digital marketing all the way!

  • Klant: Ferring Pharmaceuticals NL & DE
  • Locatie klant: Hoofddorp
  • Doorlooptijd: 11 maanden
  • Omvang: 3 websites, 50+ mails en 30+ tags

De uitdaging

Ferring staat voor de uitdaging om te verder te digitaliseren in een ietwat conservatieve branche. Zij hadden onder andere hulp nodig bij het vernieuwen van hun website en de implementatie van e-mailmarketing. Daarbij werd er nagenoeg geen data verzameld op de website of in e-mails, waardoor er weinig inzicht was in de prestaties. Ferring gaf mij de kans om een langere tijd met hun samen te werken en impact te maken. In een tijdsbestek van ± 11 maanden hebben we grote stappen gezet met hun websites, social media, e-mail marketing én data.

Wat ik gedaan heb

  • 3 websites, drie keer zoveel plezier 🌐
    We hebben niet 1, niet 2, maar 3 websites opgeleverd in deze korte periode. Dit waren een patiënt-informatie website (www.HulpBijZwangerWorden.nl) en twee website voor artsen. Één op het gebied van fertiliteit (www.ferringfertiliteit.nl) en één voor IBD-artsen (www.GutHealth.nl). Voor alle drie de websites heb ik de projecten gemanaged en de afstemming gedaan met derde partijen.
  • De kracht van partnerships 👊
    Voor de designs van de websites hebben we samengewerkt met een UX-designer. Hierdoor zien de websites er niet alleen fantastisch uit, ze zijn ook heel gebruiksvriendelijk voor de websitebezoeker. Daarnaast werkte ik samen met het vaste webbureau van Ferring. Zij hebben de designs omgezet naar bruikbare elementen voor een website en zorgden dat alles technisch in orde was.
  • Lichten, camera, actie! 💡
    Toen eenmaal de techniek en het design stond, was het pas echt showtime. We waren nog ver van een livegang namelijk; alle teksten, beelden, formulieren, iconen, en buttons moesten allemaal nog gemaakt worden. Samen met enkele collega's bij Ferring hebben we onze 'creatieve hoed' opgezet om zo alles te creëren én in de website te zetten. Meer dan 130 pagina's (!) zijn er aangemaakt en van scratch opgebouwd.
  • E-mails en nieuwsbrieven 💌
    We zijn niet gestopt bij het design van de website alleen. Nee, nee, we hebben ook alle mails aangepakt. Zowel qua design als contont is alles herschreven en opnieuw gemaakt. Ook de nieuwsbrieven kregen een volledige make-over, helemaal in de stijl van alle websites.
  • Weinig handen maken licht werk 🤖
    Met ActiveCampaign hebben we meerdere automations ingericht om processen te automatiseren. We hebben een aantal toffe automatiseringen gebouwd die inlogprocessen stroomlijnen, evenementen beheren, nieuwsbrief inschrijvingen afhandelden en zelfs gebruikers begeleiden bij e-learning trajecten. Met deze digitale assistent is het dagelijkse werk een fluitje van een cent maakte!
  • Meten is weten 📊
    Als het om gegevens gaat, draait alles om het goed organiseren van je data. De data-implementatie heb ik aangepakt met Google Tag Manager en Google Analytics. Alle data uit website, e-mails en social media zijn vertaald in mooie dashboards in Google Data Studio. Zo worden cijfers omgezet naar inzichten en heeft het management alles wat het nodig heeft om nóg betere beslissingen te nemen.

De resultaten

In 11 maanden is er erg veel werk verzet, en niet zonder resultaat. Zowel op de website als in de e-mails zagen we een hoge toename in gebruik en conversies. Een overzicht van de belangrijkste resultaten:

  • ⬆️ +25% average website engagement rate (27% > 53%)
  • ⬆️ +20% average time on page (1.09 > 1.31)
  • ⬆️ +7% organic website traffic (39% > 46%)
  • ⬆️ +9% email open rate (30% > 39%)
  • ⬆️ +4% email click rate (9,36% > 13,23%)
  • ⬆️ +24% LinkedIn followers (369 > 458)
  • ⬆️ +58,5 LinkedIn post engagement (5,86% > 9,3%)
Roeland Westra - Ferring NL

"Dave is een echte generalist en snapt als geen ander hoe de verschillende facetten van online marketing met elkaar in verbinding staan. In minder dan een jaar tijd hebben we dankzij hem bijna 10 jaar achterstand ingehaald en lopen we binnen Ferring in Nederland inmiddels voorop: van geïntegreerde communicatie tot “meten is weten”. Natuurlijk denkt Dave op strategisch niveau goed met je mee. Maar je kunt hem gerust ook vragen voor de uitvoering. Hij brengt dan je boodschap met een fraaie look & feel en met impactvolle teksten snel tot leven. Kortom, ik heb erg veel van hem geleerd en kijk uit naar onze volgende projecten!"

Roeland Westra - Digital Content Manager Ferring NL

Meer weten?

Heb je een vraag, wil je meer weten of ontvang je graag een offerte? Neem gerust contact met me op. Bel, app of stuur me een mail. Tot snel!